Contributors

Sunday, April 14, 2013

bullying and suicide

Assalamualaikum :)

apa khabar semua? :D

harap semua nya sihat dari semua segi, fizikal mental dan emosi :)

okay, di sini saya ada sedikit fakta nak kongsi.

dalam masa seminggu ni je, dah ada 4 orang yang mati kena langgar kereta api london underground di mana saya berperasangka mereka mereka itu bunuh diri.

sebab kalau bukan bunuh diri, mesti dah kecoh macam ada sekali ni, ada perempuan kena tolak dengan lelaki ni masa diaorang berdua tengah bergaduh. perempuan tu selamat je tapi satu london tau ada perempuan jatuh kat tube sebab kena tolak.

jadi, andaian saya berasas :)

jujurnya, saya faham je apa diaorang rasa..

duduk london memang stress. jujur tak tipu.

tahun lepas, bila saya rasa dapat keluar dari london je, saya rasa macam satu beban yang sangat berat hilang.

dan perasaan ketika di malaysia adalah yang terbaik! macam tak de beban langsung :DD

berbalik pada cerita mereka yang bunuh diri dengan terjun depan tube, saya yakin kami kami yang kat sini ramai je yang teringin buat perkara yang sama.. lebih lebih lagi sekarang, dah dekat dengan peperiksaan, sebab yang lagi kukuh untuk berasa stress dan solusi jangka pendek, terjun depan tube.

tapi kita tak buat macam tu.

alhamdulillah, kita di kurnia kan islam. inshaAllah, agama yang membimbing kita untuk jalani kehidupan seharian kita :)

and the only thing keeping me sane at the moment.

anyway, my point is that to be emotionally balance is really important. being physically fit and intellectually bright wouldn't mean anything if you are not emotionally healthy.

so, I saw someone tweeted about a video of a group of students bullying their friend.

I believe all of you have seen it. it's viral in facebook and even KJ tweeted about it.

in case if some of you haven't seen it, here is the video:



when I first watched it, I cried. I cannot help myself not to think that the poor kid might be my own brother or even my own son (if I have one).

just imagine what would their parents feel if they watch this video.

kyopropaganda did a parody on this issue and he wrote in the description of the video about how should we punished those who bullied their friends.

saya yakin dengan ada nya cerita juvana, kita tau tentang kewujudan sekolah kanak kanal nakal.

kyo ber tanya, ada kah dengan menghantar mereka ke sekolah juvana boleh menyelesaikan masalah?

jawapan saya:

okay, pada saya keadaan sekeliling sangat mempengaruhi personaliti dan identiti kita.

saya tidak rasa dengan mengumpulkan kanak kanak nakal ni dalam satu sekolah dapat membantu.

cuba bayangkan, awak nak mereka menjadi lebih baik tapi orang keliling mereka semua macam tu, kanak kanak nakal.

kalau awak tengok cerita juvana, mereka mereka kat situ mula berubah selepas Daim masuk.

dan Daim tu sebenarnya budak baik.


tapi kalau setakat membangkang tidak membawa apa apa makna kalau tak disertakan dengan cadangan :)

okay, mari kita ambik selangkah kebelakang lihat punca masalah ini.

kalau anda pernah pergi ISK (ini sejarah kita) mesti anda tau tentang 7 maratib amal.

jadi, marilah kita muhasabah diri, dan selepas tu tengok pada keluarga kita. settle kan dua perkara ni dulu baru kita tengok ke tahap seterusnya.

we need to educate the society about the importance of imposing good values in the family. family values.

kids from broken family tend to be rebellious.

workaholic parents tend to neglect their children and again, producing rebellious kids.

I believe that bullying and suicide share the same cause.

okay, sampai di sini sahaja ceramah saya :)

sila ingat, saya bukan penceramah bertauliah :) sekadar meluahkan pandangan, lol

akhir kata, jaga diri :)

No comments: