Contributors

Thursday, April 11, 2013

cinta jangan pergi

Assalamualaikum :)

saya yakin anda semua boleh agak apa saya akan tulis bila baca tajuk post ni... lebih lebih lagi yang belajar di UK.. mesti awak awak semua fikir apa yang saya fikir..

jujur, saya dah macam agak lama tak ikut drama melayu.. tapi, hari tu saya ada pergi rumah fadia dan dia lah yang bercerita dengan semangatnya tentang cerita cinta jangan pergi ni..

kalau awak dah tengok, mesti awak perasan..

tiz zaqyah dan remy ishak sebut warwick sebagai wo-wick..

you just cant help not to notice.. serious, kak sarah and fadia rewind that part several times just to laugh again and again!

serious lawak

cuba bayangkan kalau konon konon diaorang tinggal kat bankside dan kena terangkan macam mana nak sampai bankside.. mesti diaorang akan kata station paling dekat adalah southwark dan diaorang akan sebut south-wark.. 

nasib baik tak, kalau ye jadi cerita komedi la nampak gayanya..

saya jujur tak de masalah dengan orang yang salah sebut nama nama tempat kat sini sebab saya sendiri pun bukan pandai sangat sebut semua dengan betul..

masa dekat ktj dulu, ada wakil dari university of loughborough datang promosi uni dia.. dia ada ajar kami cara sebut nama uni dia, luv-bra..

dia kata, english ni sebutan dia memang tak sama dengan ejaan..

jadi, tak de masalah kalau awak salah sebut..

yang membuatkan sangat lawak, awak belajar kat warwick tapi awak tak tau nak sebut nama tempat awak belajar? tak logik!

dan remy ishak, budak melayu kat sini tak tegur semua orang yang dia jumpa terutama sekali mat saleh yang dia jumpa depan pintu uni.. melainkan kalau mat saleh tu kawan dia la.. 

dan untuk menunjukkan lagi awak tu betul betul pelajar IC, biasanya budak IC tak cakap diaorang belajar kat imperial college, diaorang cuma kata diaorang belajar kat IC atau imperial je..

yang diaorang punya scene kat LSE tu, make sense.. sebab kat london ni, kitoarang boleh masuk library mana mana uni kat london..cuma pelajar warwick, saya tak pasti diaorang boleh buat LSE library card ke tak.. 

tapi saya jujur tak tau scene tu kat LSE bahagian mana

anyway, my point is, if you were to do something that will be broadcasted nationally please at least do some research.. 

in this particular case, try to actually live in warwick.. and remy ishak try to live the life as a student in london..

trust me, it's not that difficult.. seminggu pun cukup la..

saya ada terbaca tentang betapa tom cruise buat kajian tentang sejarah samurai dan siap belajar bahasa jepun lagi untuk cerita the last samurai..

you can read the article about it here

i didnt finish the drama.

okay, nak sambung belaja :)

10 comments:

Anonymous said...

tak tengok pon cite tu, tapi drpd gaya my mom cerita, memang very inspiring la kan, especially saya yg baru dpt conditional offer wowik nih..*betul tak sebut nih?*..plus, i got rejected by imperial, tapi x kesah sgt pon..haha..^^

afiqah said...

hahahaha!

jujur saya tak boleh agak awak siapa anonymous.. tapi sebab tu la awak buat anonymous kan, sebab tak nak saya kenal awak..

anyway, you silence the middle w to pronounce warwick.. lebih kurang macam war-rick.. saya agak kurang pasti awak sarcastic atau betul2 tanya, tapi kalau awak sarcastic tolong abaikan penerangan saya macam mana nak sebut warwick tu.. hehe

so, what is your firm and insurance university? :)

Anonymous said...

no, u dont know me...and saya dah tau pon cara sebutnye..hak3..pasal firm ngan insurance ni belom decide lagi,,,cuak seyh nk decide..i got 3 offers, 2 from warwick (morse and maths stats) and another 1 from ucl (maths stats)...the thing is, ucl pnye requirement cam unrealistic and plus kene amek step test, kalau warwick xyah amek step, and rquirement bole bla sket la...tp problem dia, kalau sy amek both warwick, requirement for both courses same, so xde maknenye la insurance tuh...paham x? x paham xpe la..

afiqah said...

okaaayy... saya tak sangka akan ada orang yang saya tak kenal baca blog saya..

jujur, saya tak pernah sangka blog saya ada orang baca, lol

jadi, awak dapat 2 offer dari uni yang sama? tadi saya google morse dan saya fikir, "eh, tak penah jumpa lagi orang yang datang sini untuk buat degree dalam telegraph code"

dan saya ubah carian kepada, morse warwick.. course yang berkenaan dengan math rupanya :) haha (nasib baik saya google dulu, kalau tak malu je, lol)

awak,mungkin awak rasa macam unrealistic tapi yakin lah, awak boleh.. sekarang sebab awak rasa macam susah je nak score tapi percaya lah, A* tu attainable..

math dan further math awak board apa? EDEXCEL ke CIE? atau AQA? kalau EDEXCEL, jujur saya cakap, A* boleh.. iA boleh :)

tadi saya google step test.. lawaknya, yang keluar adalah ujian naik turun tangga.. saya macam, "eh, kenapa nak buat math kena naik turun tangga?" lol

dan saya tukar carian pada step test ucl, rupanya an advance math test. saya kenal orang yang buat math kat ucl.. saya boleh direct awak pada dia kalau awak nak :)

saya faham, kalau requirement sama, there's no point having insurance. awak masih tunggu offer lagi ke? ke dah dapat semua?

afiqah said...

anonymous, if you want to ask any questions and need prompt reply, you can email me at afiqah_0786@yahoo.com

saya ada cerita kat kawan saya kisah awak dan dia kata, insurance and firm is all about the university you want to go to..

kawan saya, insurance university dia punya requirement lagi tinggi dari firm. sebab dia bank negara scholar dan requirement untuk firm dia sama dengan minimun requirement bank negara.

dan cik/encik anonymous, awak scholar apa? if you dont mind me asking :)

Anonymous said...

owh..i was googling about cinta jgn pergi and tengok2 blog ni je ade tulis pasal cite nih..haha..
btw, im not an a level student..im an ib student and ib maths hl tu cam haram nak dpt 7 (highest grade for ib subjects)sbb kitorang ade internal assessment dan biasanya intrnal assessment la yg downgrade markah final...
ckp sal scholarship ni, saya rase better not to mention it here..haha..nanti la kalau saya rasa nk berbalas email bole la cite sal sholarship (may i know yours?)...and kebetulan td pihak sponsor called me, asking me to finalise my choices..pressure seyh...
i dah dpt sume reply, 3 offer, 2 unsuccesful (lse and imperial)..u r so lucky sbb dpt lse...haha

afiqah said...

ohhhhh.. okay :)

saya petronas scholar :) alhamdulillah rezeki saya kat sini :)

okay, you know how to find me :)

so, have you decided?

Anonymous said...

belom lagi..esok dorang nk..mlm ni nk kene usha balik modules for the 3 courses lahh...

afiqah said...

good that you do thorough research :)

saya dulu, cuma fikir tempat macam mana nak pergi, tak pernah terfikir module dia macam mana..

tapi, last2 parents dan sponsor jgak yang tolong buatkan keputusan.

in my case, no point of doing any research.

anyway, all the best :)

dan exam pun dah dekat kan? selamat berjaya :)

Anonymous said...

aah..17 days left..wish me luck!